Nowoczesne silniki typu diesel generują znaczne wibracje, które z kolei przenoszone są do układu skrzyni biegów (jak i reszty podzespołów pojazdu).
W związku z tym producenci samochodów zmuszeni zostali do znalezienia rozwiązania, które pozwoli zredukować powstające wibracje, a także ochronić podzespoły skrzyni biegów przed uszkodzeniami powstającymi na ich skutek. Ponadto koło dwumasowe zostało zaprojektowane w taki sposób aby ułatwić zmianę biegów, sprawiając tym samym, że jazda samochodem staje się bardziej komfortowa.
Koło dwumasowe zbudowane jest z dwóch mas połączonych ze sobą sprężystymi elementami, umożliwiającymi tłumienie powstających drgań. Podzespoły odpowiedzialne za jego odpowiednią pracę to przede wszystkim zespół sprężyn, a także amortyzatory, ślizgi, zabierak, łożysko i panewka.
Koło dwumasowe montowane jest pomiędzy silnikiem, a skrzynią biegów, bezpośrednio na wale korbowym.
Glównym zadaniem tego elementu jest ochrona podzespołów skrzyni biegów przed uszkodzeniem na skutek generowanych przez silnik drgań.
Obecnie, zdecydowana większość silników charakteryzuje się bardzo wysokim momentem obrotowym co sprawia, iż są one bardzo obciążone. Zjawisko to jest szczególnie odczuwalne podczas pracy silnika w trybie jałowym. Zadaniem koła dwumasowego, zamachowego jest zniwelowanie drgań i wyrównanie pracy silnika. Ponadto zastosowanie koła dwumasowego pozwala ochronić podzespoły skrzyni biegów przed uszkodzeniami, jakie mogłyby powodować drgania silnika.
Warto zauważyć również, że gdyby w miejsce tego elementu zastosowano koło jednomasowe, spowodowałoby to odczucie nierównomiernej pracy silnika.
Niestety koło dwumasowe jest elementem o wysokiej awaryjności. Pomimo, że większość producentów deklaruje prawidłową pracę koła dwumasowego na dystansie ok. 200 tyś. km, zdarzają się partie kół wytrzymujące jedynie ok. 70 tyś. km.
Różnica ta wynika najczęściej ze sposobu eksploatowania pojazdu. Jeżeli pojazd wykorzystywany jest do pokonywania jednorazowo dalekich odcinków trasy kolo dwumasowe w takim pojeździe jest w stanie przejechać 200, a nawet 300 tys. km. Niestety koło dwumasowe w pojeździe eksploatowanym w typowym ruchu miejskim zazwyczaj ulega uszkodzeniu już po przejechaniu około 100 tys. km.